Enquête

Interesse Citrix bestpratice handboek
 
Bezoekers: 517274
Promotie-Tips Deel 1 PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Alain van Dijk   

Zoals al gezegd, heb je een site in het Engels gebruik dan Selfpromotion.com. Deze is ideaal voor Engelstalige sites, er mankeert of ontbreekt gewoon niets aan.

Deze pagina is bedoeld om een aantal belangrijke tips te geven voor het promoten van Nederlandstalige sites. Voor Nederlandse sites is het natuurlijk het belangrijkst om je site aan te melden bij de Nederlandse zoekmachines naast de grote internationale zoekmachines en indexen.

Goed, ik ga ervan uit dat je je pagina 'af' hebt. Je wilt nu je site dus promoten, zodat ook de bezoekers je site kunnen vinden. Voordat je begint met het promoten van je site is het cruciaal dat je een titel en meta-tags toevoegt aan je pagina's. Dit brengt ons op het eerste punt namelijk:

1. De Titel: <title> </title>

De titel komt in de Head sectie van je pagina's te staan tussen de <title> en </title> tags. Het is zeer belangrijk dat je de juiste titel kiest, omdat de meeste zoekmachines deze zullen indexeren. Bedenk hierbij welke zoektermen jouw site typeren en welke woorden je zelf zou gebruiken om iets over het onderwerp van je pagina te vinden. Als je dit bedacht hebt, zorg je dat deze woorden in de titel van je pagina zitten. Een veel gemaakte fout is dat mensen alleen hun eigen (bedrijfs-) naam gebruiken als titel. De zoekmachine indexeert dan ook alleen deze naam en je bent dus slecht vindbaar bij zoekmachines.

Kortom: neem de sleutelwoorden die je site typeren op in je TITLE! Zorg wel dat je een goede, leesbare Nederlandse zin(nen) vormt.
Richtlijn voor de lengte van je titel: 15-20 woorden.

Nog een belangrijk punt: zorg dat elke pagina van je site een andere titel heeft. Veel zoekmachines indexeren namelijk niet alleen de pagina die je opgeeft, maar ook alle pagina's waarnaar gelinkt wordt op de opgegeven pagina. Belangrijk is dus ook dat de pagina's van je site onderling goed gelinkt zijn, zodat de zoekmachine ze zal vinden (een ideale manier is een menu). Een voorbeeld: de pagina waar jij je nu op bevindt, heeft als titel: 'Gratis promotie voor je homepage, etc.' ,terwijl bijvoorbeeld mijn index-pagina deze titel heeft: 'Webtools - gratis voor je site, etc.' Door elke pagina een andere titel te geven, heb je dus een veel grotere kans dat bezoekers via zoekmachines je pagina's zullen vinden.

2. Meta-tags

Meta tags helpen zoekmachine's om pagina's te indexeren. Daarom is het belangrijk dat je ze in je pagina's opneemt, anders zullen veel zoekmachines je site zonder omschrijving opnemen en hierdoor zal je site zo ongeveer onvindbaar zijn voor bezoekers van deze zoekmachine. Alle meta-tags moeten worden opgenomen in de HEAD sectie van je pagina's. De belangrijkste meta-tags wat promotie betreft zijn "description" en "keywords". Deze meta-tags, die informatie over je pagina bevatten, hebben de volgende basisstructuur:

<meta name="datanaam" content="datawaarde" />

Hieronder volgt een uitleg van de description en keywords. Met die informatie kun je zelf je meta tags schrijven.
Je kunt ook een gratis online meta tag maker (generator) gebruiken! Deze stelt de meta tags voor je samen.

De "description"
Dit is een beschrijving van je pagina, in een paar zinnen. Zoekmachines zetten deze beschrijving vaak bij de gevonden pagina's. Ook bij de description is het zaak de woorden die jouw site typeren, op te nemen in de description.
Nu een voorbeeld van een "description":

<meta name="description" content="Hier zet je dus de omschrijving van je pagina." />

Richtlijn voor de lengte: een paar zinnen (35-40 woorden).

 
< Vorige   Volgende >