Enquête

Interesse Citrix bestpratice handboek
 
Bezoekers: 1016788
Zoekwoorden Kiezen PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Alain van Dijk   

Het kiezen van de juiste keywords voor je pagina is erg belangrijk, dit heb je al kunnen lezen in de Promotie-tips. Deze zoekwoorden zet je immers in de titels van je pagina's, in de meta-tags en in de tekst van de pagina, waarna je de pagina kunt aanmelden bij de zoekmachines.

Als je de Zoekwoorden gebruikt die surfers gebruiken als zoekwoorden bij de zoekmachines dan heb je een veel grotere kans dat je pagina's gevonden worden. Wel moeten de keywords altijd relevant zijn voor de inhoud van je pagina, anders zien de zoekmachines dit als spammen.

Maar hoe kun je er nou achter komen welke zoektermen veel gebruikt worden door internetters? Dat lees je in dit artikel. Er zijn verschillende bronnen beschikbaar hiervoor. De meeste voor internationale zoekmachines, voor Nederlandse zoekmachines zijn er wat minder, zoals je zult zien. Hieronder een overzicht met beschrijving van deze bronnen.

Internationale Zoekmachines

* WordTracker: met WordTracker kun je zien hoe vaak een bepaalde zoekterm is gebruikt en welke andere verwante zoektermen er gebruikt worden door zoekers. De link gaat naar de gratis keyword tool waarmee je maximaal 100 gerelateerde zoektermen te zien krijgt en een indicatie van het dagelijkse aantal zoekopdrachten. De commerciële dienst mag zeven dagen gratis getest worden. WordTracker geeft zoektermen een zogenaamd KEI (Keyword Effectiveness Index) getal waardoor je kunt zien hoeveel concurrentie van andere sites er is voor een bepaalde zoekterm. Hoe hoger dit getal, des te aantrekkelijker is de zoekterm voor de webmaster om te gebruiken.

* Seo Book Keyword Suggestion Tool: deze tool maakt gebruik van WordTracker en geeft een overzicht van de verwachte dagelijkse zoekopdrachten in Google, Yahoo en MSN voor een bepaald keyword.

* Google Zeitgeist: Zeitgeist, van de steeds populairder wordende zoekmachine Google, geeft een overzicht van de 10 snelst stijgende en snelst dalende zoektermen. Ook andere interessante zoekpatronen komen aan de orde.

* Yahoo! Buzz: hier vind je de zoektermen die de afgelopen week het meest gebruikt zijn in Yahoo!. Deze pagina geeft dus alleen de resultaten voor Yahoo! weer, maar dit is wel een van de drukstbezochtste sites ter wereld. Het is dan ook heel belangrijk voor sites om in de index van Yahoo! te komen, zeker voor sites die zich op het Amerikaanse publiek richten.

* The Lycos 50: dit is de Engelstalige versie van de Lycos 50. Hierin staan de 50 meest gebruikte zoektermen voor een dag. De Lycos 50 wordt dus dagelijks ververst en is daarmee altijd actueel.

Nederlandse Zoekmachines

* Google Adwords keyword tool: met de keyword tool van Google Adwords kun je een zoekterm opgeven waarna je te zien krijgt wat het zoekvolume voor die betreffende term ongeveer is. Cijfers over het aantal zoekopdrachten worden er niet gegeven. Verder laat Google gerelateerde zoektermen zien wat ook erg handig kan zijn het optimaliseren van je pagina's voor de zoekmachines. Je krijgt zo een betere idee welke zoektermen mensen gebruiken.

* Google Trends: deze tool van Google is handig om zoektrends in de gaten te houden. Je vult de keywords in die je met elkaar wilt vergelijken en Google toont je een grafiek met het zoekvolume voor die woorden. Kies bij de regio wel voor Nederland als je informatie wilt over de Nederlandse zoektrends.

* Vinden, laatst gezocht: op Vinden.nl kun je live meekijken met wat er gezocht wordt. Er is een gecensureerde en een ongecensureerde lijst. Echt handig voor het bepalen van je keywords is het niet, het is wel gewoon leuk natuurlijk.

 

 
Volgende >