Enquête

Interesse Citrix bestpratice handboek
 
Bezoekers: 1015712
Consumentenautoriteit pakt webwinkels en sms-scams aan PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door A.D.O. van Dijk   

Dat bleek tijdens de presentatie van het jaarverslag in Den Haag. "Het afgelopen jaar hebben we 80.000 meldingen gehad en daarmee hebben we een aardig beeld op de maatschappij", zegt Marije Hulshof, hoofd van de Consumentenautoriteit. "Melden helpt!"

Tonnen boete voor UPC

De dienst haalde in het eerste jaar bijvoorbeeld een twijfelachtige online reiswinkel offline en sloeg kabelaar UPC om de oren met drie ton boete voor colportage.

Inmiddels zijn er weer veel nieuwe zaken in onderzoek. De organisatie belooft extra aandacht voor misleidende SMS-diensten, waarbij consumenten denken eenmalig een rington of screensaver te bestellen en vervolgens aan een duur abonnement vast zitten. "Je moet je voorstellen dat hier vooral veel kinderen de dupe van worden en dan hebben we het soms over bedragen van meer dan 200 euro per maand!", verzucht Hulshof.

Nieuwe wetgeving

"Het is goed dat er een overheidsorgaan is dat zich goed op de consument richt", zegt staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken, die het eerste exemplaar van het jaarverslag in ontvangst nam. Zo wijst hij op een zaak waarbij een leverancier in de algemene voorwaarden had gesteld dat het Burgelijk Wetboek niet van toepassing is. "Het is goed dat de consumentenautoriteit dit oppakt en niet iedere burger zelf bij een bedrijf moet gaan corrigeren."

Hij stelt de Consumentenautoriteit ook een aantal nieuwe wetten in het vooruitzicht die de organisatie extra bevoegdheden geven om in te grijpen. Diverse voorstellen liggen daarvoor ter beoordeling bij de Eerste Kamer. "De komende wet Oneerlijke Handelspraktijken geeft de autoriteit er veel wapens bij", belooft hij. Veel verwacht hij ook van een wetsvoorstel dat misbruik van 0900-nummers moet aanpakken, iets waar de consumentenwaakhond dan ook snel mee aan de slag kan.

Ook het dwingend "bel-me-niet-register" is een steun in de rug voor Consumentenautoriteit om lastige call-centertelefoontjes aan te pakken. "De industrie zegt op zoek te zijn naar een prettig gesprek, maar dat heb je met vrienden in de kroeg", betoogt de staatssecretaris. "Het is belangrijk dat je je kunt afmelden en ergens terecht kunt om je te beklagen."

Tot slot wijst de bewindvoerder op diverse vormen van internationale samenwerking binnen Europa. Daardoor is het volgens hem eenvoudiger om grensoverschrijdende overtredingen aan te pakken.

Heemskerk: "Kortom de Consumentenautoriteit is een bondgenoot voor burgers en voor bedrijven die zich wel netjes gedragen!"

Bron : Webwereld

 

 
< Vorige   Volgende >